Bariton/regisseur Arnout Lems behaalde in 2002 een Master aan het Koninklijk Conservatorium bij Sasja Hunnego, Diane Forlano en Christina Deutekom. In datzelfde jaar studeerde hij af in Metz bij Udo Reinemann. Op het moment wordt hij gecoacht door Ronald Klekamp.
Arnout Lems bouwde een grote expertise op in zowel hedendaagse als in renaissancemuziek. Hij trad in het verleden op met Cappella Pratensis en het Egidiuskwartet. Nu legt hij zich toe op opera en hedendaags muziektheater.
Hij werkte onder meer met het ensemble Silbersee (voorheen VocaalLAB), Noord-Nederlands Orkest, Orkest De Volharding, Cobla La Principal d’Amsterdam, het Doelenensemble, Klangart Berlin, Les Percussions de Strasbourg, ICTUS Ensemble Brussel, Neue Vocalsolisten Stuttgart en het Nederlands Bachensemble.
Hij zong in een reeks hedendaagse en twintigste-eeuwse opera’s, waaronder Curlew River van Benjamin Britten (Muziektheater Hollands Diep), Autland van Sergej Newski (Ruhrtriennale 2009), De Waterman van Hans Koolmees (titelrol) en met Holland Opera in Blauwbaard, Dido ile Aeneas en in de kinderopera Suikertantes (2014-2015). Daarnaast werkte hij met Muziektheater Transparant te Antwerpen, Festspielhaus Hellerau in Dresden en Hezarfen Ensemble Istanbul. Hij werkte met bekende operaregisseurs als Pierre Audi en Willy Decker.
In India zong hij de titelrol in Monteverdi’s l’Orfeo.
Zijn regiedebuut maakte hij met Monteverdish, een confrontatie van Monteverdi’s l’Incoronazione di Poppea met hiphop, door cross-over danstheater ISH en VocaalLAB. Deze voorstelling werd zeer positief ontvangen in de pers. Zijn regie van Les Anges, een voorstelling van VocaalLAB rond John Cage en Erik Satie, kreeg dezelfde respons.
Arnout was als muzikaal leider betrokken bij DJ Mozart, de tweede samenwerking tussen Silbersee en ISH.